bröstförminskning

Jag tänkte berätta om min bröstförminskning,
dock är det väl kanske privat tycker vissa,
men tycker att vissa behöver veta att man inte alltid behöver förstora !
Det började med att jag tyckte att mitt ena bröst var större än det andra,
så jag gick på Ungd. mott. i Ljusdal men som sa ju såklart att det är normalt,
och ja det är det väl, till viss del ..
Men jag sa att jag verkkligen inte trivdes för det var alldeles för stor skillnad,
så dom tog mitt ord till sej och ringde till Gävle för att få en remiss.
Skickat & klart med det fick jag en tid i Gävle den 20 Augusti,
och en som heter Gabriella tog emot mej och vi pratade först,
och hon antog att jag ville förstora mitt ena bröst,
men nix för det kan bli så mycket mer fel än förminskning !
Vi pratade vidare och hon mätte och hon sa att vi så klart skulle fixa det här,
eftersom jag mådde så pass dåligt,
för det var två storlekar skillnad mätte hon ..
Jag fick ett brev kort därefter att inom 90 dagar skulle dom höra av sej om en tid,
skrivet och gjort, den 15 December fick jag en tid att opereras.
Med mej fick jag mamma och Fia <3 jag fick inte äta på 7 timmar innan,
så jag fick inte äta på hela morgonen enligt tidsplaneringen men när vi satt där och väntade så
fick vi reda på att det blivit förseningar i någon annan operation.
Så jag hade kunnat ätit på tåget, hungrig och jävligt trött var jag,
runt klockan två satt jag på rummet i dovt ljus och väntade på att en sköterska skulle komma med tabletter,
jag hann somna innan hon kom och det tyckte dom var bra eftersom jag då kunde slappna av.
Minns inte mer efter tabletten än att jag ligger på ett "bord" och dom tar på mej massa täcken och
andra tokiga saker för att jag inte ska frysa om benen,
samtidigt som sköterskan står och pratar med mej och är imponerad över mitt gymnasieval så gråter jag
och känner att min arm "försvinner" sen somna jag.
Jag vaknade sen strax efter halv åtta på kvällen och hade inte ett dugg ont,
hade redan då känsel i min bröstvårta som man kan vara utan i ett halvår efter.
så jag fick ringa mamma & Fia som bodde på ett hotell i närheten så dom fick komma,
jag fick lite presenter och så <3 Vid halv nio - nio gick dom hem.
Dagen efter vaknade jag runt sju för då serverades frukost,
sen kom en sköterska och drog ut mitt dropp och skulle dra bort bandage från mitt bröst,
gick snabbt och smärtsamt. hon drog på mej en sport-BH sen var jag klar för hemfärd,
så jag ringde mamma och hon mötte mej i entrén och betalade 300 :-
(hade varit gratis om jag varit under 18 år)
Vi gick till hotellet sen vidare på stan, mådde hur bra som helst om man
tänker på vad jag gått igenom ett dygn innan,
sen for vi hem den eftermiddagen.
Den 23 Dec. var jag på Ljusdals sjukhus och skulle byta tejpen och dom var jättelycklig över att få byta tejp,
för dom hade aldrig sett något resultat från en sån operation förr.
En vecka senare tog jag bort trådarna från stygnen och sen har allt gått som det ska,
och Plastikkirirggruppen är fortfarande lika förvånad över att jag inte haft ett dugg ont sen den dagen !

Här är informationen om en bröst förminskning från Plastikkirurggruppens hemsida :

Bröstförminskning syftar till att reducera bröstens storlek genom att en del av bröstkörtelvävnaden och hudöverskottet tas bort och brösten omformas till den önskade storleken. Vid konsultationen inför bröstreduktionen och precis före operationen går du och din kirurg igenom vilken storlek du önskar på brösten.

Bröstförminskningen görs i narkos och tar 2-3 timmar. Du sover vanligtvis över en (1) natt på kliniken.

Operationen leder till ärr kring bröstvårtorna, från bröstvårtorna till vecken under brösten och vanligtvis också i vecken. Ärren är från början röda men bleknar under en 6-12 månaders period. Ärrläkningen är dock individuell.

Om du har bantat inför operationen skall vikten vara stabiliserad före en operation. Det är också viktigt att du avstår från att röka två veckor före och två veckor efter en bröstreduktion eftersom rökning både minskar blodcirkulationen i huden, och därigenom kan ge upphov till fördröjd sårläkning, och dessutom ökar risken för infektion.

Amningsförmågan kan påverkas negativt av operationen. Cirka 50 -75 % av dem som opererats kan amma trots operation. Känseln i bröstvårtorna kan också bli nedsatt efter operationen men brukar förbättras under första året.

Smärtan efter en bröstförminskning brukar vara måttlig. Du får smärtstillande tabletter utskrivna och det är viktigt att du tar dem som du fått rekommenderade, exempelvis Alvedon; Panodil, Citodon eller Alvedon. Tabletter som innehåller acetylsalisylsyra kan öka brödningsrisken och bör undvikas. Sådana tabletter bör också undvikas två veckor före en operation.

Efter cirka en (1) vecka kommer du på en sårkontroll och stygnen tas bort efter 12-14 dagar.Du skall om möjligt tejpa ärren sex (6) månader efter operationen för att göra ärren så fina som möjligt.

Du skall inhandla en sportBH som du har med dig till operationen och som vi hjälper dig att sätta på som ett förband när du ska gå hem. Den ska du bära i sammanlagt 5-6 veckor.

Du kan börja arbeta igen efter 1-4 veckor beroende på vilket arbete du har.

Träning kan återupptas efter cirka fem (5) veckor.


Det här var min operation .. kul att veta kanske ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0